Inleidend voor dit artikel citeren we een bijdrage van Fien Macken op VRT NWS. “Het lerarentekort is geen Vlaams probleem: ook zeker 30 andere Europese landen kampen met tekorten. Zowat overal in Europa zijn scholen op zoek naar leerkrachten. Een Read More …
Nieuws
Hoe kunnen we het onderwijsbeleid loskoppelen van de verkiezingscyclus?
Op de website Rethinking Education publiceerde James Mannion (2022) een kritische en constructieve bijdrage om onderwijsinnovatie los te koppelen van wispelturige ingrepen van de politiek die alleen op de korte termijn gericht zijn en onderworpen aan de verkiezingscyclus. Zie: https://www.rethinking-ed.org/decouple-education-policy-electoral-cycle Read More …
Onderwijs gebaseerd op ‘research-informed practice’ in een ‘post-truth’ wereld
Onderwijs is een complexe activiteit gebaseerd op waarden en daarom wordt ‘research evidence’ vaak gecontesteerd als overheden hun onderwijsbeleid willen sturen met pseudo-wetenschappelijke argumenten en hiervoor gepast en ongepast grijpen naar ‘best practices, evidence based of evidence informed practices’. Veel Read More …
Rosenshine’s ‘Principles of instruction’
Barak Rosenshine wordt soms ‘the Godfather’ (*) genoemd van de directe instructie. Zijn artikel over ‘Principles of Instruction’ is door zijn aanhangers de wolken ingeprezen. Zo ook door P. Kirschner die met zijn publicaties in toenemende mate in Vlaanderen bekendheid Read More …
Erik Erikson’s psycho-sociale ontwikkelingstheorie
“The more you know yourself, the more patience you have for what you see in others.” Erik H. Erikson Na Sigmund Freud hebben vele volgelingen van de psychoanalyse getracht om zijn psychodynamische theorie meer af te stemmen op empirisch onderzoek Read More …
Trends in education 2023
De wereld heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt. Tijdens het hoogtepunt van de pandemie bleek technologie op veel gebieden een redder in nood te zijn, ook in het onderwijs. Trends in het onderwijs ontwikkelen zich snel, wat goed nieuws is, Read More …
Onderwijsrevolutie met artificiële intelligentie ?
Al vaak zijn revoluties in het onderwijs aangekondigd en steeds zijn nieuwe technologieën in het oude onderwijsmodel ingepast. Kan artificiële intelligentie nu het verschil maken? In dit blogbericht vind je inspirerende en toegankelijke informatie over AI in het onderwijs vinden.
Digital learning and transformation of education
Open digital learning opportunities for all Digitale technologieën zijn geëvolueerd van op zichzelf staande projecten tot netwerken van tools en programma’s die mensen en dingen over de hele wereld met elkaar verbinden en helpen bij het aanpakken van persoonlijke en Read More …
Cognitive load theory – Instructional design principles
Cognitive Load Theory Sinds de opkomst van de informatica wordt de informatieverwerking in het menselijk brein steeds meer vergeleken met computerprocessen: informatie wordt ontvangen, verwerkt en opgeslagen in het geheugen. Sinds midden de jaren 70 van vorige eeuw is binnen Read More …
Hechtingstheorie van Bowlby en Ainsworth
“Life is best organized as a series of daring ventures from a secure base.” John Bowlby Met de publicatie ‘Grote pedagogen in klein bestek’ hebben de redacteuren Tom Kroon en Bas Levering een werk samengesteld van portretten van de Read More …