Bronnen

Besse, J-M (1982). Ovide Decroly, psychologue et éducateur. Toulouse, Privat, 180p.

Blichmann,A. (2014). Erziehung als Wissenschaft. Ovide Decroly und Sein Weg vom Artz zum Pädagogen. Paderborn, Schöningh, 237p.

Chycki, M-C., Georges, J. (2001). L’ éducation toujours nouvelle. Les cahiers pédagogiques, n° 395.  http://www.cahiers-pedagogiques.com/IMG/pdf/395-educ-nouv.pdf

Decroly, O. (2009). Le programme d’ une école dans la vie. Paris: Fabert, 340 p.

Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2003). The canonization of Ovide Decroly to a “Saint” of the New Education. History of Education Quarterly, 43/2, 224-249.

Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2011). L’expertise médicale en psychopédagogique d’Ovide Decroly en action. In: François,A., Massin,V., & Niget, D. (dir.), Violences juvéniles sous expertise(s) / Expertise and Juvenile Violence. Louvain-la-Neuve, Presses universitaires de Louvain.

Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2018). Lusten en lasten van een Decroly-biografie. In: Amsing, H., Bakker, N., van Essen, M. & Parlevliet, S. (red.), Images of education. Cultuuroverdracht in historisch perspectief. Uitg. Passage, Groningen, p.169-181.

Depaepe, M., Simon, F., & Van Gorp, A. (2022). Ovide Decroly (1871-1932) : une approche atypique? (Vol. 4). Theory and History of Education International Research Group (THEIRG).

d’Espallier, V. (1951), Decroly, Ovide. In: Id., e.a. (red.). De Katholieke Encyclopaedie van Opvoeding en Onderwijs, 1. ’s Gravenhage/Antwerpen: Pax/’t Groeit, 436-441

Ecole Decroly cent ans sans temps. La vie de l’ école. L’ ABC de la pédagogie. 1907-2007. Edition Ecole Decroly L’Ermitage. Fondation Ovide Decroly. Centre d’ études Decrolyennes. https://issuu.com/tinkstudio/docs/decroly

Hamaïde, A. (1946). La méthode Decroly. Neuchatel/Paris: Delachaux & Niestlé.

Hempen, B. & Holz,O., ‘Education par la vie, pour la vie’ – Ovide Decroly: Belgischer  Artz und Reformpädagoge mit Nachhaltigkeit. in: Seebauer, R.,(Hg) (2007), Europa – Nachdenken und Vordenken. Wien: LIT Verlag.

Houssaye, J. (2006), Ovide Decroly, Le nouvel éducateur, n°182, 29-31.

Houssaye, J. (2013), Quinze pédagogues – Idées principales et textes choisis. Paris: Fabert, 717p.

Houssaye, J. (2006), Pédagogies : import-export, Revue française de pédagogie, n°155, 83-93.
http://journals.openedition.org/rfp/240#quotation

Hutchinson, A. (1980). L’ école Hamaïde. Naissance et vie d’une école “active”. Cahiers JEB n°5/80.

Kerckhove, W., (1984), Om en bij Dr. Ovide Decroly. Ronse: Uitgeverij AZ, 256p.

Koerrenz, R., Blichmann, A., Engelmann, S., (2018). Alternative schooling and new education. European concepts and theories. Palgrave, VII-125p.

Kroon, T. & Levering, B. (2016). Grote pedagogen in klein bestek. Amsterdam: SWP.

Simon, Frank & Van Gorp, Angelo & Depaepe, Marc. (2022). Ovide Decroly (1871–1932) : panoramische biografie en bibliografie.

Deze publicatie is een toevoegsel bij/This publication is a complement to:Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2022). Ovide Decroly (1871-1932). Une approche atypique? (Theory and History of Education Monograph Series, Vol. 4).Kingston, Ontario: Theory and History of Education International Research Group, Queen’s University/Queens Library.
Het boek is beschikbaar als E-Book. The book is available as E-Book. Free download: https://queens.scholarsportal.info/omp/index.php/qulp/catalog/book/222.

van der Meer, Q.L.Th. & Bergman, H.A. (1975). Onderwijskundigen van de twintigste eeuw. Groningen: Wolters-Noordhoff.

Van Gorp, A. (2005). Ovide Decroly (1871-1932): exponent van de “moderne” gedragswetenschap en icoon van de reformpedagogiek in België. In M. Depaepe, F. Simon, & A. Van Gorp (Eds.), Paradoxen van pedagogisering : handboek pedagogische historiografie (pp. 381–406). Leuven: Acco.

Van Gorp, A. (2005). Tussen mythe en wetenschap. Ovide Decroly (1871-1932). Leuven/Voorburg: Acco.

Van Gorp, A. (2006). Ovide Decroly, a hero of education. Some Reflections on the Effects of Educational Hero Worship. In: P. Smeyers and M. Depaepe (eds.), Educational Research: Why ‘What Works’ Doesn’t Work, Springer, 37–50.

Van Gorp, A. (2017) “Springing from a sense of wonder”: classroom film and cultural learning in the 1930s, Paedagogica Historica, 53:3, 285-299.

Van Gorp, A., Simon, F., & Depaepe, M. (2017). Frictions and fractions in the new education fellowship, 1920s-1930s : Montessori(ans) vs. Decroly(ans). HISTORY OF EDUCATION & CHILDRENS LITERATURE, 12(1), 251–270.

Van Gorp, A. (2020). «Like Air Bricks on Earth»: Notes on Developing a Research Agenda Regarding the Post-War Legacy of New Education. Espacio, Tiempo y Educación, 7(1), pp. 7-25. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.297

Vivre à Decroly – Decroly vivra (1979). Des enfants, des parents, des enseignents racontent. Tournai: Casterman.

Wagnon,S., Lemaire, J. (2013). L’alternative Decroly. La Pensée et les Hommes n°92, Université Libre de Bruxelles, Bruxelles.

Wagnon, S. (2013). Ovide Decroly, un pédagogue de l’Education nouvelle 1871-1932. Bruxelles : P.I.E. Peter Lang, 272 p.

Wagnon, S. (2015), Amélie Hamaïde (1888-1970) l’illustre inconnue de la pédagogie Decroly. Cahier Bruxellois – Brusselse Cahiers, 2015/1 (XLVII), Archives de la Ville de Bruxelles.

Wallon, H. (1968), L’oeuvre du Docteur O. Decroly. In: Enfance, tome 21, n°1-2, 1968. Henri Wallon. Ecrits et souvenirs. pp. 91-101.