Nieuws

Objectieve scriptie evaluatie ? Of eerder “keeping up appearances” !

Samenvatting uit: ScienceGuide, 11 februari 2020 Een scriptiebeoordeling past niet in een schema Opinie | door Menno van der Schoot https://www.scienceguide.nl/2020/02/een-scriptiebeoordeling-past-niet-in-een-schema/ In het hoger onderwijs heerst in toenemende mate een cultuur waarin begrippen als controleerbaarheid, meetbaarheid, en standaardisatie de toon Read More …

“Dat de hersenen van jongens achterlopen is een neuromythe”

ScienceGuide van 20-01-2020 brengt een interview met neurowetenschapper Lara Wierenga (Universiteit Leiden) over haar onderzoek naar verschillen in de hersenontwikkeling van jongens en meisjes. Samenvatting uit: https://www.scienceguide.nl/2020/01/dat-de-hersenen-van-jongens-achterlopen-is-een-neuromythe/ https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2019/02/dat-jongens-achterlopen-in-hersenontwikkeling-is-een-mythe Jongens halen lagere cijfers op school dan meisjes, en ontwikkelingsstoornissen als ADHD Read More …

Zonder onderwijskwaliteit geen studiesucces

In het boek Studiesucces door Onderwijskwaliteit doen vier onderwijskundigen uit de doeken hoe opleidingen de kwaliteit van onderwijs kunnen verhogen. ScienceGuide sprak met auteur Janke Cohen-Schotanus over toetsing, rendementsdenken en het bsa (bindend studieadvies). zie:  https://www.scienceguide.nl/2020/01/als-je-constateert-dat-het-studenten-niet-lukt-dan-moet-je-eerst-kijken-ligt-dat-aan-ons/ Voorwaarde voor onderwijskwaliteit is Read More …

26 Critical Thinking Tools Aligned With Bloom’s Taxonomy

Samenvatting uit: https://wabisabistore.com/blogs/critical-thinking/26-critical-thinking-tools-blooms-taxonomy Leren omvat een reeks specifieke taken, soms in volgorde, maar meestal niet. De categorieën van authentiek leren zijn opgenomen in Bloom’s Taxonomie en ‘online tech tools’ kunnen de huidige digitale leerlingen/studenten helpen om samen door de categorieën Read More …

Scan onderzoekscultuur in de school

Anje Ros (lector HKE) en Linda Keuvelaar – van den Bergh (hoofddocent OSO) ontwikkelden de scan ‘Onderzoekscultuur in de school’. Meer info is te downloaden: https://www.platformsamenopleiden.nl/scan-onderzoekscultuur-school/ https://www.partnerschapopleidenindeschool.nl/onderzoeken/scan-onderzoekscultuur Uit: https://www.platformsamenopleiden.nl/wp-content/uploads/2017/01/180226-ScanOnderzoekscultuur_POVO_Webversie_LR-1.pdf Doel van de scan De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is Read More …