Onderzoek. Co-creëer. Deel. In dit bericht beschrijven we een belangrijk initiatief uit Nederland dat inspirerend kan zijn voor het Vlaamse onderwijs en hopelijk navolging krijgt of tot coöperatie aanzet. Aansluitend bij onze vorige berichten (o.a. over Robert Slavin) pleiten we Read More …
Nieuws
Albert Bandura (1925 – 2021) en de ‘social learning theory’
“In order to succeed, people need a sense of self-efficacy, to struggle together with resilience to meet the inevitable obstacles and inequities of life.” Albert Bandura Inleiding Albert Bandura is een invloedrijke sociaal cognitieve psycholoog die het best bekend is voor Read More …
Leon Van Gelder, grondlegger van de onderwijskunde
In het artikel ‘van Middenschool naar Tienerschool’ (1 mei 2022) hebben we verwezen naar Van Gelder als ‘vader van de middenschool’ in Nederland. Zijn oplossing voor het probleem van ongelijke kansen in het onderwijs, de middenschool, was een schooltype waarmee Read More …
van MIDDENSCHOOL naar TIENERSCHOOL
De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen Read More …
“Success for All” – DE opdracht voor elke school
Success for All is een van oorsprong succesvol Amerikaans taal- lees programma voor basisscholen. Het ontstond aan de Johns Hopkins-universiteit in Baltimore (USA) onder leiding van Robert (Bob) Edward SLAVIN (1950-2021). Het werd ontwikkeld op basis van wetenschappelijke kennis over Read More …
Formatief evalueren en retrieval practice
Hoewel tussentijdse, formatieve toetsen in het onderwijs vaak gebruikt worden om het leerproces te ondersteunen, is er nog weinig wetenschappelijke onderbouwing voor de wijze waarop dit soort toetsen ontworpen zouden moeten worden om de grootste effecten te sorteren. In de Read More …
M.J. Langeveld (1905-1989) Grondlegger voor pedagogiek als een ‘praktische wetenschap’
Proloog ‘Pedagogiek, als het bewustzijn dat de praktijk van opvoeding en onderwijs begeleidt, is de afgelopen decennia in de Nederlandse academische context in de marge terechtgekomen. Volgens sommigen is de pedagogiek ingehaald door ontwikkelingspsychologie en empirisch onderwijsonderzoek. Anderen concluderen daaruit Read More …
Focus op 5 onderwijsontwikkelingen in 2022
De samenleving en de professionele wereld blijven evolueren en veranderen met de groei van technologie en het begin van de Vierde Industriële Revolutie. Dit heeft op zijn beurt een enorme impact gehad op het onderwijs, wat heeft geleid tot een Read More …
Eindtermen en leerplandoelen voor het basisonderwijs in Vlaanderen
In het Vlaamse onderwijs bepaalt de overheid de eindtermen voor de verschillende onderwijsniveaus. Deze minimumdoelen dienen als basis voor de leerplannen. Elke inrichtende macht, schoolbestuur of centrumbestuur heeft de bevoegdheid om een leerplan op te maken. Vaak stellen inrichtende machten Read More …
Focus van bachelorproeven op ontwerpgericht onderzoek
De aandacht voor het onderzoekend vermogen van studenten in de professionele bacheloropleidingen is vaak te academisch gericht, vinden Herman Blom, Nico van der Sijde en Martin Struik. Zij pleiten ervoor het begrip ‘onderzoekend vermogen’ te vervangen door ‘ontwerpend vermogen’. “De Read More …