Nieuws

Kwaliteitsvolle minimumdoelen: een basis voor kwaliteitsvol basisonderwijs ?

In 2021 schreven we reeds een opinieblog over het spanningsveld tussen eindtermen, leerplannen en schoolcurricula. Zie: https://www.interactum.be/eindtermen-en-leerplandoelen-voor-het-basisonderwijs-in-vlaanderen/ . Tegen deze achtergrond hebben we het in dit blogbericht over de recente ‘Visienota over de vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs’ Read More …

Effectief onderwijs volgens Robert Marzano

De Amerikaanse onderwijskundige Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee leraar/docent, leraar in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, Read More …

Ouders/verzorgers (*) en school als gelijkwaardige partners om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen

In een vorig bericht op deze website www.interactum.be  hebben we het gehad over ‘Zomervakantie en leerverlies: een onderwijsmythe’ en toonden aan dat het aanpakken van leerverlies in de vakantieperioden een veelzijdige aanpak vereist die gerichte interventies, gemeenschapspartnerschappen en beleidsinitiatieven combineert. Read More …